Saturday 12 September 2015

Nota Kaki:

Merujuk pada nota yang telah di paparkan awal minggu lalu berkaitan kaedah mencuci tangki dengan menggunakan batang pisang, disini saya hendak perjelaskan dengan lebih lanjut.

Untuk makluman semua, jumlah berapa banyak batang pisang dan tempoh rendaman AMAT lah bergantung kepada saiz tangki dan kapasiti air yang ditakungnya. kebiasaan bagi tangi bersaiz 4 kaki x 6 kaki cukup sekadar sebatang pisang yang bersaiz peha orang dewasa dan tempoh rendaman 5 hari.


RAWATAN TANGKI AIR MENGGUNAKAN BATANG PISANG

1: Tebang batang pisang yang berukuran peha lelaki orang dewasa.
2: Potong dalam ukuran sekaki sekaki batang pisang tersebut.
3: Isi air sepenuhnya dalam tangki dan masukkan kesemua batang pisang berkenaan.
4: Biarkan batang pisang itu berendam sekurang kurangnya 5-7 hari.
5: Selepas tempoh 5-7 hari buang batang pisang dan air tangki tersebut.
6: Taburkan garam di sekeliling dinding dan dasar tangki.
7: Bilas dan gosok rata rata keseleuruhan tangki tersebut, bilas sehingga bersih.
8: Jemur di bawah cahaya matahari sehingga kering.
9: Tangki sedia untuk digunakan.

RAWATAN TANGKI AIR MENGGUNAKAN GARAM

1: Ikut Proses no.6 hingga no.9




5 comments:

  1. salam... boleh sya tau d mana tuan menternak udang ini? dan no hp utk sya hubungi tuan.. sya berminatutk menternak udang ni... tq

    ReplyDelete
  2. waalaikummusalam... maaf lambat reply.
    kolam/hatcheri kami terletak di daerah Tamparuli. no tel saya 010-9457545
    facebook personal saya www.facebook.com/shahrulhaniffmohdhamid

    ReplyDelete
  3. Klu nak dptkan benih udg air tawar.. Harga berapwa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat masa sekarang saya jual set induk dengan ratio 1 jantan dan 3 betina. saiz induk 5inci keatas. kalau boleh encik MAzlan Atin what apps saya di 010-9457545

      Delete
    2. buat masa sekarang saya jual set induk dengan ratio 1 jantan dan 3 betina. saiz induk 5inci keatas. kalau boleh encik MAzlan Atin what apps saya di 010-9457545

      Delete