Wednesday 9 September 2015

2. Tangki PE (plastik)



: Penggunaan pertama kali juga mesti direndam dengan batang pisang untuk sekurang           kurangnya 3 - 5 hari.

: Rekabentuk paip overflow mesti menggunakan kaedah pembuangan dasar.

: Kedalaman air juga sekitar 7 inci dengan suhu sekitar 26-28 darjah celcius.

: Apabila menggunakan tangki PE, satu perkara yang wajib dititik beratkan adalah lokasi 
  persekitaran, perlu maklum tangki PE amat mudah menyerap haba, maka jika diletakkan     di tempah yang mudah terkena pancaran matahari atau dibawah lindungan kanopi kanvas,   suhu air dalam tangki senang meningkat melebihi 28 darjah celcius. jika suhu melebihi 32     darjah celcius, risiko kematian adalah tinggi.

: Seeloknya tangki PE diletak susun diatas papan palet kayu bagi mengelakkan perubahan     suhu disiang dan malam hari, kerana perubahan suhu yang ketara akan membuatkan LAT   sterss dan mudah dijangkiti penyakit. Sifat tangki PE yang mudah terkesan dengan               perubahan suhu akan mempengaruhi suhu air di dalam tangki.


3. Pengudaraan

: Mana-mana sistem pengudaraan boleh digunapakai, namun satu langkah berhati hati          perlu diambil bagi mengelakkan LAT memanjat keluar menggunakan getah hos berkenaan.

: Seeloknya dalam setiap tangki perlu diletakkan sebarang objek yang timbul dipermukaan     air agar membolehkan LAT memanjat ke permukaan air apabila berlaku kekurangan             oksigen di dalam tangki.

: Dan menjadi tabiat LAT akan memanjat ke permukaan air untuk berjemur, jika LAT gagal     melakukannya kebarangkalian penyakit 'kelabu mata' akan menjangkiti LAT (hasil                 penelitian selama 3 tahun kami)


4. Perumahan

: Apa apa jua yang berongga boleh digunakan sebagai wadah perumahan LAT, tapi yang       paling mudah dan murah kosnya adalah batang paip pvc dan bata simen yang                       berongga/bunga.

: Saiz diameter paip pvc perlu lah sesuai dengan saiz LAT yang diasuh/ternak, jangan             menggunakan saiz yang sama dengan ukuran LAT kerana apabila LAT moulting, akan         menyebabkan ianya tersangkut di dalam paip berkenaan dan menyebabkan ianya mati.

:saiz yang dicadangkan sekitar 1inci @15mm untuk anak benih LAT dan 2-3 inci @ 25mm -  40mm untuk induk LAT.

: Jumlah paip pvc berkenaan mestilah melebihi dari jumlah LAT didalam tangki berkenaan.


5. Dasar Tangki dan Permukaan Air Tangki

: Sebagusnya di dasar tangki hendaklah dilapis dengan lapisan pasir/batu halus dan               tumbuhan air dari jenis Hydrilla dan di permukaan pula tumbuhan seperti kiambang atau       paling mudah kangkong atau sebarang tumbuhan permukaan air.






: Tujuan tumbuhan ini adalah sebagai makanan sampingan dan juga bertindak sebagai           agen pengawalan kualiti air tangki selain memberi keselesaan kepada LAT untuk naik           berjemur dipermukaan air.


: Sangkar HAPA adalah amat tidak sesuai sekali untuk digunapakai bagi ternakan LAT,           HAPA akan memudahkan LAT memanjat dan tersangkut semasa moulting.







































No comments:

Post a Comment