Tuesday 8 September 2015

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua.

Lama sudah tak update blog, masalah line internet di pendalaman Sabah ni dan juga handphone yang tak berapa nak 'smart' menyukarkan saya untuk menulis di blog. harap harap tahun ni dapat segera masalah tersebut di atasi, syukur tiang telekom dah sampai ke jalan masuk ke ladang, moga dapat segera guna perkhidmatan talian tetap tu nanti.

Hari ni saya nak kongsikan sedikit sahaja perkara berkaitan dengan ternakan Lobster Air Tawar (LAT).  Artikel sebelum ini saya telah menyebut secara ringkas berkaitan kaedah penyediaan makanan sebelum ternakan bermula, maka pada hari ini kaedah penyediaan tangki atau kolam ternakan.

Sistem Ternakan: Kadar Kepadatan 1 kaki persegi x 1 kaki persegi untuk seekor

1- Tangki Simen : 
: Sebarang bentuk dan saiz tangki simen boleh digunakan namun kadar kepadatan yang       disebut diatas boleh di rendahkan lagi dengan beberapa syarat/teknik.

: Tangki untuk tujuan pemijahan, dengan nisbah 1:3, (1 jantan 3 betina) yang sesuai adalah 
  1 x 1 m/segi dengan kedalaman air setinggi 7 inci.

: Tangki asuhan untuk benih LAT bersaiz 1cm hingga 1 inci dengan kadar kepadatan 200-     500 ekor adalah bersaiz minimun 3 x 6 kaki, seeloknya setiap tangki dikhususkan untuk       benih dari induk yang sama, agar pengasingan baka induk lebih mudah dikendali.

: Setiap tangki mesti mempunyai sistem pengudaraan atau sistem overflow yang sempurna.   dan sistem overflow yang sesuai adalah yang sistem pembuangan dasar.




: Bagi tangki simen, seeloknya mesti di pasang jubin di pinggir tangki bagi mengelak LAT 
  memanjat keluar. dan sebarang hos atau paip yang masuk ke dalam tangki pastikan ianya   tidak memudahkan LAT memanjat.




: Sebagusnya tangki simen mahupun tangki plastik PE sebelum diguna harus direndam         dahulu dengan batang pisang selama 3-5 hari, bertujuan membuang toksin dan unsur           kimia yg terdapat didalamnya.



2- Bersambung....


2 comments:

  1. Salam,

    saya berminat nak menternak udang kara. boleh saya dapatkan no telefon?

    ReplyDelete
  2. Maaf lambat reply. No tel saya 010-9457545 atau 0109469863

    ReplyDelete